Europa·Italië·Portovenere

[Italië2013] Portovenere

Naast de overberoemde Cinque Terre is er nog een zesde dorpje aan de kust nabij La Spezia dat de moeite van uw bezoek waard is. Eveneens bekend bij de toeristen en dan vooral bij huwelijksplanners is Portovenere. Eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord tot onze B&B-uitbater me erover vertelde en zijn lovende woorden onderstreepte met een geïllustreerde brochure van blauwe zee en een schoon kerkpleintje; méér is er doorgaans niet nodig om mij over de streep te trekken. Alleen was de blauwe zee tijdens ons bezoek grijs want het heeft zowat continu geregend. En gewaaid. We waren verkleumd en doorweekt nog voor we goed en wel van de boot waren. (Wie neemt er nu een jas mee op vakantie naar Italië, juist?)
Want ja, het dorp is (als je geen auto hebt) enkel per bus of per boot bereikbaar, en per boot is – hoewel duurder – het snelst, én het pittoreskst.

De haven

We waren er de dag voordien al voorbij gevaren (en even aangemeerd om mensen op te pikken) en meteen sprong de vrolijk gekleurde huizenrij langs de kade in het oog. Het lokt je gewoon uit de boot, verder het dorpje in. Een mooie verwelkoming!

DSC_0655

DSC_0589 DSC_0590

En dan duik je de supergezellige straatjes in, met kleine winkeltjes…

DSC_0593

DSC_0594

De Citadel

Deze 16de-eeuwse burcht torent boven het dorpje uit. Omdat wij de weg totaal niet kenden en nauwelijks wisten wat er buiten het populaire kerkje nog te zien was, liepen we maar wat rond door de kleine straatjes en kwamen zo – na een korte klim, dat wel – bij deze citadel uit, die je ook nog eens kan bezoeken. Wat we dan ook deden, maar het was nauwelijks de moeite te noemen. Kan door de weergoden komen, die besloten om op precies dat moment de hemelsluizen open te draaien waardoor we meer tijd hebben doorgebracht opgesloten schuilend in één van de kleine wachttorens of rennend over de binnenplaats, dan dat we veel van de omgeving hebben kunnen registreren.

DSC_0610

DSC_0622

DSC_0625

DSC_0628

DSC_0630

DSC_0633

Het moet wel gezegd: het zicht zo langs de rotsen beneden boven was magnifiek, ook met zulk mottig weer.

DSC_0634 DSC_0623

DSC_0599

Chiesa di San Pietro

Voor dit onooglijk kleine kerkje komen trouwers van over de hele wereld naar Portovenere. Ik snap dat het uitzicht en de setting daar onwaarschijnlijk mooi is, maar de regen spoelde alle charme weg, zó de heuvel af, zodat ik enkel de zielloze ruïne zag. Enfin, zelf zou ik daar nooit willen trouwen. (Vergeet niet dat ik een bergmens ben, en niet zozeer een zeemens. Of misschien heeft het er vooral mee te maken dat ik nooit voor de kerk zou trouwen en het allesbehalve romantisch vind om tussen die kille, grijze, vochtige muren mijn jawoord te geven. Kan aan mij liggen.)
Het is een romaans-gotisch kerkje met de typische zebrastrepen.

DSC_0636

DSC_0638
Zicht op de citadel.

DSC_0639

DSC_0650
Voor het altaar.

Heel fotogeniek zicht van op zee:

DSC_0658

DSC_0659

Cattedrale di San Lorenzo

Geen dorpje zo klein of het heeft een kathedraal, zo lijkt het wel. We kwamen ze toevallig tegen op weg naar boven. Uit de 12de eeuw en dus duidelijk romaans, dit keer met schattige grijs-witte zebrastrepen in de façade.

DSC_0597

Het was trouwens zo’n mottig weer – ik kan het niet genoeg benadrukken! – dat we ongeveer drie paraplu’s hebben versleten en ik zover ging om mezelf belachelijk te maken door zo’n idiote plastic poncho overaan te gooien, die me trouwens droger hield dan de kapotgerukte paraplu’s dus het had z’n doel. Als er al foto’s van zouden gemaakt zijn, dan zijn die niet geschikt voor publicatie.

DSC_0654

2 gedachten over “[Italië2013] Portovenere

Geef een reactie

