Europa·Italië

[Italië2013] Conclusie

Eindelijk, vijf maanden na datum, zit mijn reisverslag erop! Ik zet alles kort op een rijtje…

Gevolgd

Duur rondreis: 11 dagen (inclusief vluchten)
Periode: september 2013
Onze route:

cropped-firenze2013-70.jpg

cropped-dsc_0139.jpg

cropped-dsc_0269.jpg

cropped-dsc_0180.jpg

cropped-dsc_0316.jpg

cropped-dsc_0315.jpg

cropped-dsc_0573.jpg

cropped-dsc_0470.jpg

cropped-dsc_0655.jpg

cropped-2013muur-5.jpg

Vervoer

Met het vliegtuig naar Pisa en van daaruit alles met de trein, en tot slot met het vliegtuig terug naar huis. We vlogen met Ryanair. Je verplaatsen met de trein in Italië is makkelijk en qua prijs vergelijkbaar met de NMBS al hangt dat, heb ik de indruk, af van regio tot regio. Het comfort is niet te vergelijken met de NMBS: toegegeven, ze hebben ook prehistorische stellen waar je billen aan de plastic banken blijven kleven van de hitte, maar de meeste treinen zijn òf spiksplinternieuw of hebben op zijn minst airco. (Een truitje bij de hand houden kan dus geen kwaad.)

De top 3 van favorietste plaatsen/steden

  1. 5T regio omwille van de prachtige natuur in combinatie met de pittoreske huisjes op de rotsen.
  2. Lucca omdat het gewoon zo’n fijn stadje is.
  3. Verona omdat het zo’n verscheidenheid biedt aan stijlen uit verschillende eeuwen, ook al doet het een oudegebouwenliefhebber gelijk ik echt pijn om te zien wat ze met die eeuwenoude monumenten aanvangen.

Geslapen

Onze overnachtingen boekte ik via de website airbnb.be waar je goedkope kamers kan huren in steden en plaatsen over de hele wereld. Verwacht dus geen uitzonderlijke luxe maar als je goed zoekt vindt je degelijke prijs-kwaliteit.

De top 3 van Airbnb verblijven (zonder naar prijs-kwaliteit te kijken)

  1. La Spezia omdat het er zo nieuw en sjiek was
  2. Lucca omdat de inrichting met oude en nieuwe spullen om te watertanden zo leuk was, ik wil dat ook (kunnen)!
  3. Firenze omdat Vanessa een pracht van een gastvrouw is, want hoewel de kamers misschien wat ouderwets waren, alles was brandschoon, en een beter ontbijt hebben we nergens gekregen.

Gegeten

Italië is een uitgebreid-aperitiefland. Een gelatoland. Een pastaland (als voorgerecht, al kan je in de meeste toeristische steden ook veel pasta als hoofdgerecht nemen zonder dat de locals je scheef bekijken). Maar geen bokemetchocoland: hun ontbijt bestaat uit cake, yoghurt, koffiekoeken die enkel naar suiker smaken, cornflakes, nog meer cake, enfin de zoetste dingen eerst. Dat is goed voor 10 dagen maar het zou een straf zijn voor mij om langer te doen zonder een fatsoenlijke boterham – wit tijgerbrood van de GeeBee was plots het lekkerste wat ik ooit had gegeten. Ik vraag mij soms af of wij het énige land zijn dat brood in deze vorm kent? Als dat zo is, dan snap ik niet dat de rest van de wereld ons niet bestormt om recepten vast te krijgen en zelf fatsoenlijk brood te gaan consumeren.
We wijken af; mijn punt was dus dat ik nog nergens in het buitenland een goei ontbijt het gehad omdat het ‘brood’ of wat ervoor moet doorgaan, niet te vreten is.
Misschien ben ik bevooroordeeld, maar de Belgisch-Franse keuken blijf ik de beste vinden (hoewel, de Oostenrijkse…) dus meestal ben ik keiblij als ik na 2 weken vakantie weer thuis ben.

Eindconclusie

Italië blijft één van mijn favoriete bestemmingen: je kan bijna 100% zeker zijn van goed weer in de zomer (maar in september heb je dus al eens regen!) en er is zoveel te zien en te doen en te ontdekken, voor jong en oud, voor avonturiers en voor strandvakantiegangers. We gaan zeker nog eens terug… maar eerst moeten er nog een aantal andere landen onderzocht worden!

Geef een reactie

