Europa·Noorwegen

Bergwandeling naar het einde van de wereld

Deze wandeling stond aangegeven als “uniek en niet te missen” in onze reisbrochure en ik keek er dan ook érg hard naar uit om de wandelschoenen aan te trekken!

Je rijdt een half uur lang langs meren door een verder verlaten landschap… tot je achter een koppel schoolbussen blijft hangen. Ja. Het tragere tempo gaf ons wel de tijd om optimaal van het uitzicht te genieten!

IMG_20160823_095728

Et voilà, we waren vertrokken!

DSC_0417

DSC_0418

DSC_0420

DSC_0425

DSC_0430

Op de foto hierboven zie je heel klein in de verte een paar huisjes, dat is het gehuchtje van de Iungsdalshytta, dat we links lieten liggen. Onze weg liep de bergen in…

IMG_20160823_114259

DSC_0437

Picknicken deden we op de rotsige oever van een riviertje dat met leuke maar woeste trapjes naar beneden tuimelt en dat we nog een heel eind stroomopwaarts volgden.

IMG_20160823_115951

DSC_0450

Na een pittige klim waren we op de kam: achter ons het meer van de foto hierboven, voor ons dit idyllische plekje… de volgende stap nog mooier dan de vorige, en zo de hele wandeling lang.

DSC_0454

DSC_0455

DSC_0466

DSC_0468

DSC_0474

IMG_20160823_140949

DSC_0496

Op een bepaald moment toen we net de afdaling hadden ingezet, was er een versleten schapenpaadje naar links, een uitstekende rots op, het was daar ongelooflijk mooi zoals het dal zich aan onze voeten uitrolde. Het pakt niet op foto, maar het was er mooier dan mijn favorietste plekjes in Zwitserland. We waren er compleet alleen (met de schapen), geen spoor van beschaving… Dichterbij de natuur was ik nooit eerder.

DSC_0500

DSC_0502

Veel te snel waren we beneden, en moesten we afscheid nemen van de schaapjes.

DSC_0507

Maar ze zijn nooit ver weg in Noorwegen 😉

IMG_20160823_152045

IMG_20160823_152714

IMG_20160823_153341

Als afsluiter nog een kort filmpje dat deze onvergetelijke dag samenvat.

Kortom

Een prachtige, niet al te zware bergwandeling (op de steile afdaling op het einde na) door een ongelooflijk landschap. De mooiste dag van onze reis!

Praktisch

Screen Shot 2016-10-07 at 21.46.12
Bron: Google Maps.

Locatie: Toviken ligt op tweetal uur rijden van Hardangervidda, als laatste gehuchtje in een dal vol meren. Echt het einde van de wereld dus..
GPS: Toviken/Tovika
Tolweg: een hele lange, onverharde weg langs allerlei meren – 70 NOK (prijs 2016)
Parking: de enige parking van het gehuchtje is niet te missen want daar stopt de weg.

Route:

Screen Shot 2016-10-07 at 21.45.33
Bron: Endomondo.

Duur: 4u51
Afstand: 14,3 km
Stijgen & dalen: 400m
Kaart: norgeskart.no

11 gedachten over “Bergwandeling naar het einde van de wereld

  1. Zalig he, dat gevoel helemaal alleen op de wereld te zijn! Hebben wij in Canada ook een paar keer gehad en alleen al daarvoor zou ik er nog eens terug willen. Want hoe doodgraag ik ook hier in Zwitserland rondwandel, zo echt helemaal alleen, dat lukt hier maar moeilijk.

    1. Dat probleem heb ik nu dus ook met de Alpen. Noorwegen was zo ruig en zo onaangetast en zo leeg, terwijl in de Alpen alles is volgebouwd, niet in het minst met die lelijke skiliften. Ik heb echt schrik dat ik het er niet meer zo mooi ga vinden. De reden ook dat we in 2017 naar zuid-Tirol gaan en dus ver van Zwitserland wegblijven want ik heb zelfs schrik dat ik Wengen niet meer mooi zou vinden!!!

      1. Goh, zo streng voor Zwitserland ben ik nu ook weer niet 🙂 Al snap ik het wel hoor, maar ik probeer ze gewoon niet te vergelijken. En ook: Wengen heeft voor jou toch ook het emotionele aspect dat het hoe dan ook mooi maakt, niet? 😉
        Waar in Zuid-Tirol gaan jullie?

      2. Ik weet het niet meer zeker allemaal! Ik durf niet, al ga ik over een paar maanden waarschijnlijk spijt hebben dat het niet toch CH geworden is 🙂 We gaan naar Solda, vlak bij de Stelvio.

Geef een reactie

