België·Europa·Villers-la-Ville·Wallonië

De abdijruïne van Villers-la-Ville

In Wallonië, net over de taalgrens, ligt een op het eerste zicht twaalf-in-het-dozijn dorpje omringd door bossen en weides: Villers-la-Ville. Wij gingen er in de lente van 2016 een dagje naartoe om de bekende ruïne van de abdij te gaan bezoeken.

De abdijsite werd niet, zoals je zou verwachten, verwoest tijdens één van de Wereldoorlogen of zo, maar is vervallen geraakt door een eeuwenlange verwaarlozing die al aan het einde van de Middeleeuwen begon toen het monnikenaantal begon terug te lopen, én einde achttiende eeuw was er een Franse pipo die besloot de gebouwen stuk voor stuk te slopen om het materiaal te verkopen, én dan was er nog de aanleg van een spoorlijn midden door het domein in de negentiende eeuw.
Pas eind twintigste eeuw begon men met de restauratie – waarbij het zeker niet de bedoeling is om de kerk en de gebouwen te herstellen in hun oorspronkelijke staat, maar om de ruïne te blijven bewaren – en die is nu nog steeds bezig.
(Bron: villers.be en wikipedia.org)

De geschiedenis van de abdij staat uitgelegd in het bezoekerscentrum. Toegang tot dit centrum en de abdijsite kost slechts 8 euro en parkeren kan vlakbij.

Villers-la-Ville
De abdij zoals ze eruit zag voor het verval.
Villers-la-Ville
De romaanse toegang van de kerk.
Villers-la-Ville
Het voormalige schip.

Villers-la-Ville

Villers-la-Ville
De unieke oculi.

De hele site is impressionant maar de kerk was voor mij dé eye catcher. De abdijkerk is populair als decor voor trouwreportages, en wordt vaak beschreven als ‘romantisch’. Ik, ik was sprakeloos. Deze kerk, of enfin wat ervan over blijft, is by far de meest indrukwekkende kerk die ik al ooit heb gezien en geloof me, ik zag al véél indrukwekkende kerken.
De bouw werd begonnen eind twaalfde eeuw, toen de romaanse stijl nog ‘in’ was, en pas beëindigd in de dertiende eeuw, waardoor de gotische invloed niet te negeren valt en wat de kerk tot één van de vroegste gotische voorbeelden in ons land maakt.
Geen enkele kerk ter wereld heeft deze combinatie van gotische puntbogen met een verzameling van ronde vensters ofte ‘oculi’. Ik heb tientallen foto’s genomen – helaas allemaal tegen de zon – en als het aan mij lag was ik er blijven kamperen om nog uren ongestoord naar deze prachtige creatie te kunnen blijven staren!

Villers-la-Ville
Zicht van aan het ‘altaar’ richting de ingang van de kerk.
Villers-la-Ville
Het weinige van het plafond dat er nog over is.
Villers-la-Ville
Nog meer oculi.

Ik hoop dat ik jullie van de magische schoonheid van deze plek heb kunnen overtuigen, want ik vind het moeilijk om mijn liefde ervoor op papier te krijgen en ik besef dat ik een beetje een nerd ben als het op oude gebouwen aankomt 🙂 Het gaat bij een ruïne meer om het gevoel: om wat er ooit stond, om wat die oude stenen van geheimen uitademen, om de kracht van de geschiedenis en de tijd.

Villers-la-Ville

Villers-la-Ville
Trap naar de Kapel van OLV van Scherpenheuvel.
Villers-la-Ville
Ingang van de kapel.
Villers-la-Ville
In de kapel.

Wij combineerden een bezoek aan de ruïnes met een stevige wandeling in de buurt: 16km door de best wel pittige heuvels van Villers! Een wandelkaart kan je ook in het bezoekerscentrum van de abdij aankopen.

Villers-la-Ville

Villers-la-Ville

Villers-la-Ville

7 gedachten over “De abdijruïne van Villers-la-Ville

  1. Ik ben een keer in de streek gaan wandelen en ik meen mij te herinneren dat ik het een prachtige wandeling vond. Ik heb toen wel niet de ruïnes bezocht, dat moet ik dus zeker nog eens doen.

  2. Wow, ik kende dit plekje in België totaal niet en ik als geschiedenis en kerkennerd moet hier toch duidelijk is naartoe. Dit gaat op het lijstje voor de komende zomer zenne!

  3. Zalige plek eh. Ik kwam er in december voor het eerst en was ook sterk onder de indruk. Onbegrijpelijk dat deze plek niet veel bekender is (maar misschien ook tof dat je er nog rust vindt)

  4. Jij zegt soms dat je aan mijn job enkel het kleuren leuk zou vinden, maar als ik deze ode lees, dan durf ik daar toch aan twijfelen zenne 😉
    Ik moet er toch echt wel eens werk van maken om daar eens op bezoek te gaan!

Geef een reactie

