België·Celles·Europa·Wallonië

Wandelweekendje in Celles (Belgische Ardennen)

Overnachten op een oude boerderij

Via booking.com vond ik een leuk onderkomen in het dorpje Celles nabij Dinant: Chez Marion bestaat uit drie gîtes in een voormalige boerderij die door de familie wordt bewoond. (Er is nog een stal in gebruik dus feitelijk werkt de boerderij nog ja.) Er is een gemeenschappelijke tuin, parking voor de deur en je kan buiten eten op de binnenkoer. Alles is recent gerenoveerd, de kamers netjes en de keuken gerieflijk. Enige nadeel: de ontelbare vliegen want dat heb je met koeien vlakbij. De boerderij bevindt zich aan de rand van het dorp, maar dat is zo klein dat je op twee minuten bij de (overigens ge-wel-di-ge) bakker staat. Verschillende wandelroutes passeren er, dus wij konden de auto het hele weekend gezellig laten staan.

Dus: wijlie weg voor een wandelweekendje in eigen land, afgelopen zomer (juli 2018). In het plaatselijke tankstation annex supermarktje kochten we een wandelkaart van de regio (Houyet), je kent het wel: rode driehoekjes, gele ruiten, blauwe rechthoekjes enzovoort en dan maar gaan samenstellen. Ik heb hieronder foto’s toegevoegd van onze route, maar koop ter plaatse zeker een deftige kaart, daar de routes wel ’s kunnen veranderen én je op die manier het onderhoud van de wandelwegen mee steunt.
Het ging ons dit weekend over de afstand en de wandeluren, niet zozeer om de hoogtemeters. Dat hebben we in Luxemburg, een maand later, wel goedgemaakt.

Wandeling 1: 17km onder dreigende regenwolken

17km, 365 hoogtemeters

wandelweekend

Als opwarmertje trokken we meteen na aankomst de bergschoenen aan – ze hadden immers regen voorspeld dus konden we maar beter zo snel mogelijk vertrekken. Het was in het begin even zoeken naar de weg maar hopla, daar gingen we, de goudkleurige velden in, tot in Gendron waar we afdaalden tot aan de samenvloeiing van de L’Iwoigne met de Lesse.

We volgden de kronkelende loop van de L’Iwoigne een heel eind, en dat was rustig wandelen onder de bomen. We moesten toch de regenjassen bovenhalen, al bleef het bij braaf gedruppel. Na een kilometer of vijf langs het water ging het stevig omhoog tot in het gehucht Custinne. Van daaruit ging het in rechte lijn, door een beetje velden en een beetje bos, weer naar Celles.

Wandeling 2: dagtocht in de hitte

20km, 370 hoogtemeters

wandelweekend

Starten deden we opnieuw voor de deur, met een pittig klimmetje tot in buurdorp Furfooz. Van daaruit was het afdalen tot aan de rivier.

Een kwart van de route leidt namelijk langs de Lesse, die op die hete zomerdag druk bevaren werd door kwebbelende en krijsende tieners in kajaks, want zo gaat dat op Ardense rivieren. Rustig was het daar dus allesbehalve en ik was maar wat blij toen we van de rivier weg moesten, meteen weer omhoog tot in Gendron, waar we gisteren ook al passeerden. Verder op en af door de velden en nog een klein stukje bos naar Celles.

De rest van de dag hebben we moeten bekomen met een ijsje en veel rust op ons terras.

Wandeling 3: uitbollen

10.5km, 150 hoogtemeters

Steil omhoog het dorpje uit, jammer genoeg door open velden (want de zon brandde al van ’s morgens), een heel eind langs de autostrade, nog meer open velden, een stukje bos waar ergens een schuilplaats van het verzet is geweest tijdens één van de Wereldoorlogen en dan waren we alweer terug bij onze boerderij. Een vrij saaie wandeling, maar ideaal om het hoofd leeg en de kilometerteller vol te maken.

Kortom: Celles is de ideale uitvalsbasis voor een rustig wandelweekend in de Ardense bossen en velden.

3 gedachten over “Wandelweekendje in Celles (Belgische Ardennen)

1. Ik heb die wandelkaart ook en ik ben er al enkele keren gaan wandelen. Het is een heel mooie streek. En als ik even mag muggenziften: je bent daar niet in de Ardennen, maar deels in de Condroz, deels in de Famenne (sorry, dat kan ik niet laten 🙂 ).

1. Damn, ik had het kunnen weten! Misschien moet ik ergens een disclaimer zetten, dat wat ik ‘Ardennen’ noem, het gebied onder de taalgrens is 😀 Of het een andere naam geven om verwarring te voorkomen. Ik ga er eens over nadenken want het moet natuurlijk wel juist zijn.

1. haha, ik doe dat ook (onder Samber en Maas)…ik werk in Waals-Brabant maar dat gooi ik nog niet bij de Ardennen. We zijn een paar keer per maand in de Oostkantons maar naar de kinderen toe zeg ik uit gemak ook gewoon “de Ardennen”.