Azië·Nepal

ABC Trek dag 2: van Tikedunga naar Ghorepani

Vrijdag 19 oktober 2018, dag twee op de trail.

Vertrek uit Tikedunga: killer steps

Ontbijt met een superlekkere pannenkoek en omdat de ogen groter waren dan de maag, ook nog müesli. Beginnersfouten waar gids Om eens zijn wenkbrauwen voor optrok, maar we zouden het wel leren. Dus met een volle maag – en na het kopen van een kleurrijk, geknoopt armbandje dat me geluk moest brengen – aan de 3000 traptredes begonnen die ons naar 2000m moesten leiden. De zon brandde al, en met verstand op nul ging het naar boven. (Naïef als we waren dachten we dat dit dé trappen van de trail waren, en dat het daarna een gewoon bergpad zou zijn. Ha! Haha. Haaaa.)

Fragment uit mijn reisdagboek: “The only way is up, maar het ging verrassend goed. De tredes waren onregelmatig, enfin een opeenstapeling van stenen, zodat je je stappen zo groot kon nemen als je wou. En regelmatig eens stoppen om te kijken, fotootje nemen, water laten bijvullen (100 roepie; een fles kopen kost 150 roepie want ze willen het plasticverbruik terugdringen op de trail, maar iedereen is onzeker over dat gefilterd water want hoe veilig is het echt, nu ja, wij zijn het nu al de hele dag aan het drinken en we leven nog!)…”

Nepal ABC Trek Tikedunga

We passeerden een katholiek kerkje, het enige dat ik op de hele reis heb gezien, maar het was jammer genoeg gesloten, anders was ik zeker een kaarsje gaan branden. Eenmaal boven in Ulleri (1960m) hadden we zicht op de Annapurna South en de Himchuli of toch hun toppen die boven de ons omringende bergen uitpiepten.

Nog iets hoger, in Banthanti (2210m), dronken we iets, wc bezoeken, nog eens insmeren. Het was 10:30 en we gingen goed vooruit volgens Om! Nog anderhalf uur klimmen, het werd steeds zwaarder, mijn inspanningsastma stak de kop op en toen zagen we onze lunchbestemming liggen maar eerst moesten we nog even naar beneden en dan weer naar boven tot in Nayathanti (2430m). We liepen het grootste deel van de tijd alleen; de rest van de groep was ver achter of voor ons, nu ja ver, het scheelde een minuut of vijf-tien.

Nog nooit zo blij geweest om te kunnen zitten! Honger had ik niet maar de noedelsoep heeft me ongelooflijk goed gesmaakt! We bleven er een tijdje zitten maar niet te lang want het was intussen koud geworden.

Nepal ABC Trek Tikedunga

Na de middag: wildlife en de hoogtemeters

De zon was intussen verdwenen en de wolken zakten langzaamaan steeds lager. Mijn longen sloten zich steeds heftiger bij het inademen, waardoor ik heel traag moest wandelen en me dus aansloot bij de achterhoede. Ook het lief had nogal moeite. Dit was voor ons beiden de langste klim (1500 hoogtemeters) die we al op een dag hadden gemaakt (dat ik mij herinner alleszins), en met onze beperkte/onbestaande conditie én op deze hoogte was het dus pokkezwaar.
In de buurt van de gids blijven had trouwens zijn voordelen: zij spotten dieren die wij nooit zouden hebben opgemerkt. Dus hoe zwaar dat laatste stuk ook was, het was ongelooflijk om grote apen tussen de bomen te zien zwieren!

Ander wildlife gespot: een gigantische wesp, maar zo groot dat de hoornaars van bij ons waar iedereen zo bang voor is er vier keer in passen, en hulpgids Kisan toonde het litteken dat zo’n beest achterlaat. Een gigantische spin en een nog grotere larve van ik wil niet weten welk beest, beide dood. Grote, zwarte vliegen. Hertjes, aan de overkant van de riviervallei.

Aankomst in Ghorepani

Na zeven uur wandelen kwamen we aan in Ghorepani (2860m). In de lodge kregen wij wat leek op luxekamers: een rij hutjes buiten het hoofdgebouw, ieder met z’n eigen bad middenin de kamer, aangesloten op een gasfles die buiten stond. De boiler hing gewoon mee in de douche. Je kon kiezen tussen gloeiend heet of ijskoud water. In de kamer zelf was geen verwarming dus twee seconden na het toedraaien van de kraan had ik het alweer ijskoud, en het zou me twee uur dicht bij de kachel in de dinner room kosten om opgewarmd te geraken.

Rond de kachel hangen naast de kleren van toeristen ook lakens te drogen. Ge snapt waarom die niet al te vaak gewassen kunnen worden en waarom het aan te raden is ten allen tijde uw eigen slaapzak te gebruiken.
Nepal ABC Trek Tikedunga
Brandveiligheid is geen prioriteit in de bergen. Maar kijkt hoe gezellig; deze avonden mochten voor mijn part eeuwig blijven duren.

Avondeten: een vegetarische burger tussen twee sneden witbrood en warme appeltaart met vanillesaus want de ogen waren weer groter dan de maag.

ABC Trek dag 2: praktische details

• Afgelegde route: van Tikedunga via Ulleri, Banthanti en Nayathanti naar Ghorepani.
  • Afstand: 10km (geschat)
  • Duur: 7u17 (pauzes inclusief)
  • Hoogtemeters: 1524m↑ 207m↓
  • Overnachting: The Sunny Hotel

Een superkort filmpje over onze hostels in Tikedunga en Ghorepani:

Meer lezen over onze reis naar Nepal in oktober 2018?