Azië·Nepal

ABC Trek dag 3: van Ghorepani naar Poon Hill en Tadapani

Zaterdag 20 oktober 2018, dag drie op de trail.

Fragment uit mijn reisdagboek: “Zaterdag 20 oktober, 17:17, Himalayah Tourist Guest House, Tadapani (2630Hm), gezellig in de gelagzaal waar de stoof brandt!
Warm chocomelkske dabei, de kodak laadt op (want veel foto’s gemaakt), mensen halen Kindles boven, checken de wifi, aah, ik begin het leuk te vinden, ondanks het gebrek aan luxe, maar ik ben al blij met een warme douche, een westerse wc en een kachel. We zitten weer in de wolken; ze waren deze voormiddag vrij snel daar, opstijgend uit het dal, zich om ons heen kronkelend, al hebben we nog zon gehad ook.”

Zonsopgang op Poon Hill

Dat we alvast moesten wennen aan de hoogte, was het doel van gisteren en vandaag. En dat alle toeristen naar hier komen voor de zonsophang, was een feit. Dus wij om half vijf op om de duisternis en de koude in te stappen. Want o my god wat was het koud. En donker. Niet getreurd: we zouden snel genoeg opwarmen want de klim naar Poon Hill vanuit Ghorepani (2860m) was steil en (uiteraard) met trappen.

Fragment uit mijn reisdagboek: “Weinig geslapen door de hoogte (moeite om te ademen, enfin, ge voelt dat het iets moeilijker gaat). Mijn lijf wordt elke dag moeër en ik slaap elke nacht slechter. In het donker vertrokken we, de berg op, 300 hoogtemeters op een uur. Mijn koplamp deed ik al rap uit want met al die lampjes en de opkomende zon was het gauw licht genoeg.”

“Mijn bril dampte constant aan maar toen kwamen we boven, het uitzicht was fenomenaal. (…) Alpengewijs leek het of we op 1800-2000m stonden, net op de boomgrens. Het was er ijskoud, zeker omdat we bezweet waren van de klim; gelukkig hadden we handschoenen mee en ik mijn warmste muts, en ik was blij met mijn thermisch ondergoed.”

In het noorden de Annapurna range met van rechts naar links Hiunchuli (6441m), Annapurna South (7291m), Annapurna I (8091m en de tiende hoogste berg ter wereld), Nilgiri (7061m) en helemaal rechts nog de Machhapuchhre (6997m). We zouden deze toppen de komende dagen veel dichterbij zien komen…

In het westen was de range van de Dhaulagiri (8171m en daarmee de zevende hoogste berg ter wereld).

“We maakten een groepsfoto en dronken een zeer peperige massala tea. Mijn benen bibberden door de inspanning, was echt een vies gevoel, maar ik was niet de enige, want allemaal gingen we op een lege maag naar boven. Ik deelde mijn energy bar met een superlief hondje dat er rondliep, ik weet dat dat niet mag maar ‘t was zo’n dotje.”

Poon Hill

Toen we de avond voordien aan The Sunny Hotel waren aangekomen, hadden de bergen in de wolken gezeten. Bij het afdalen beseften we pas in wat voor prachtige omgeving we zaten. Ik snap nu ook waarom de dinning room zo’n grote, bijna panoramische ramen had: zo wil ik elke dag wel ontbijten.

De lokale vrouwen zaten al klaar met armbandjes en andere zelfgemaakte prulletjes om te verkopen.

Ghorepani

Tot op 3000m en theepauze met zicht op apen

Na het ontbijt, om 9:30, vertrokken we. Eerst vanuit Ghorepani (2860m) een uur lang klimmen, dat was godverdomme doodgaan. Door de hoogte en de inspanning kreeg ik hartkloppingen en ademen ging nog amper maar kijk, toen waren we boven (Deurali, 3090m) en zagen we de wolken de hoge toppen van deze morgen omarmen.

Daarna ging het wat omhoog en omlaag, iets rustiger. We kwamen in een bos met rhododendrons en naaldbomen en een soort esdoorns die geel kleurden, herfstig!

Deurali

In het dorpje Deurali (3106m) dronken we een theetje met zicht op een bergflank vol apen; zo ontdekte ik hoe ver mijn kodak kan inzoomen, geweldig!

Van aan Deurali volgden we de loop van een onstuimig riviertje, almaar naar beneden over een rotsig paadje door dat prachtige bos tussen torenhoge rotsen, indrukwekkend in hun ruwheid en grootte. Ook in deze vallei af en toe apen (langurs) gespot, zwierend door de bomen of etend van de rhododendronblaadjes.

Dit was puur genieten!

Nog wat dalen & klimmen

In Ban Thanti (2600m) aten we ons middagmaal, het lief en ik ‘mixed momo’s’. Aangezien de menukaarten overal overeenkomen, hadden we intussen al de gewoonte om tijdens de theepauze in de voormiddag een paar dragers vooruit te sturen zodat zij konden bestellen voor ons – zelf eten zij enkel ’s morgens en ’s avonds – zodat we bij aankomst niet te lang hoefden te wachten op ons eten.

Ban Thanti
Hoe de afwas wordt gedaan.

Nog een klein beetje omhoog en dan supersteil een kwartier lang via lastige trappen afdalen tot aan een klein riviertje. Aan het einde van de afdaling konden we het opnieuw opklimmende pad aan de overkant zien; de moed zonk me in de schoenen.

Effe chillen zeitem.

Intussen zaten we echter nog slechts op 2400m (tegenover 3000m deze voormiddag!) en hoewel de astma nog voelbaar was, was het goed te doen. Benen superzwaar, ze begonnen alweer te trillen, maar het einde was in zicht: we strompelden Tadapani (2630m) binnen. Onze drager stond ons op te wachten, de bagage al op onze kamer! Warme douches, een gemeenschappelijk hokje dat lekker warm bleef door de damp waardoor ik dit keer niet onderkoeld raakte, hip hoi.

In een gat tussen de bomen konden we de kopgroep aan de overkant de helling zien opwandelen.

Tadapani

Omringd door wolken. De dragers sliepen in de tentjes op de koer…

Overnachten in Tadapani

Ik nam ‘macaroni met kaas’ als avondmaal, wat eigenlijk gewoon pasta met te sterk gemarineerde kip en bovendien eieren was; de eerste keer dat het eten tegenviel eigenlijk.

Nepalees-Engels.

Na nog een theetje gingen de meeste mensen slapen; de laatsten raakten nog aan de praat met gids Om, over voetbal en dan somehow kwamen we op medische hulp hier in de bergen; hij vertelde over de nefaste invloed van sjamanen en hoe zijn vader daardoor, toen hijzelf 13 was, veel te laat naar het ziekenhuis werd gebracht (een reis van één à twee dagen te voet) en dus overleed. Vrouwen die een beetje vooruit denken dalen een maand voor de bevalling af naar de grote stad beneden zodat ze in de buurt van het ziekenhuis zijn als het zover is. Ik vind dit soort verhalen zo vreselijk; die mensen mogen dan wel content zijn met weinig en een heel eenvoudig leven leiden waarop menig westers minimalist jaloers zou zijn, maar ze zijn arm, punt.

Rond half tien lagen we in onze slaapzak, nadat we nog een wegspurtende duizendpoot hadden gespot.

Nog een kort filmpje over deze dag:

ABC Trek dag 3: praktische details

Van Ghorepani naar Poon Hill en terug

• Afstand: 3km
  • Duur: 53 minuten klimmen, 34 minuten dalen
  • Hoogtemeters: 315m↑ 315m↓

Van Ghorepani naar Tadapani

• Afstand: 8,5km
  • Duur: 6u43 (pauzes inclusief)
  • Hoogtemeters: 680m↑ 900m↓(schatting)
  • Overnachting: Himalayah Tourist Guest House

Meer lezen over onze reis naar Nepal in oktober 2018?