Eisleck Trail·Luxemburg

Eislek Trail, etappe 2: Emeschbaach – Troisvierges – Clervaux

Ons plan was om tijdens ons wandelweekend in Clervaux eind mei 2019 twee etappes af te leggen van de Eislek Trail: Kautenbach – Clervaux en vervolgens Clervaux – Asselborn waarbij we zouden overnachten in en telkens vertrekken vanuit Clervaux.
Voor etappe 1 konden we vanuit Clervaux per trein op een kwartiertje in Kautenbach raken, maar spijtig genoeg waren er werken aan het spoor waardoor er die week geen treinen konden rijden. Een bus zou er, inclusief overstap in Ettelbruck, anderhalf à twee uur over doen. Dat hadden we er precies niet voor over. (Erg jammer dat organisatie Escapardenne dit soort dingen niet vermeldt op hun Facebookpagina, waar ze nochtans wel regelmatig reclame plaatsen voor hun prachtige wandelroute. Wilden ze toeristen niet afschrikken misschien?)
Voor etappe 2 was er om het uur een rechtstreekse bus vanuit Clervaux naar Asselborn.
Omdat we op dag één maar een halve dag hadden, en dag twee een feestdag was waarop er geen bussen reden, moesten we etappe 2 uitstellen tot onze derde en laatste dag (en even leek ook dat in het water te zullen vallen, want voor die dag werd regen voorspeld en uiteindelijk hebben we geen druppel gezien, kendet).

Eisleck Trail Clervaux

Om een wachttijd na de wandeling te vermijden, besloten we ’s morgens vanuit Clervaux de bus te nemen naar Asselborn en daar aan onze wandeltocht te beginnen – op die manier deden we dus de route in de omgekeerde richting dan ik van plan was geweest, maar uiteindelijk maakt dat niet uit omdat de trail in beide richtingen duidelijk bewegwijzerd is.
Ik koos voor bushalte ‘Emeschbach‘ om af te stappen, langs een lange autoweg. Wat ik echter niet had kunnen opmaken uit de kaart, was dat de autobaan op een soort verhoog lag waaronder de wandelroute doorliep. Daardoor konden we dus niet zomaar een zijpaadje inslaan, maar moesten we omlopen. Die weg was dan weer versperd want blijkbaar privéterrein…
Uiteindelijk werden we de goede richting uitgestuurd door een kranig oud vrouwtje dat op haar stoep stond, blijkbaar in Antwerpen naar school was geweest en nog in de Congo gewoond had. It’s a small world after all.

Bon, wij dus na 2km prutsen eindelijk op de trail beland, die meteen prachtig was, want een breed pad langs een riviertje tot bij de molen van Asselborn, waar je kan overnachten of iets eten. Kort daarna wachtte ons echter opnieuw een onaangename verrassing: een omleiding die helemaal naar het dorp Asselborn liep, en dan terug naar de rivier. Dat leverde ons niet per se heel veel kilometers maar toch 50 hoogtemeters extra op. (Ook dit werd uiteraard niet vermeld op de Facebookpagina van de organisatie… Nu ja, uiteindelijk was het nog een geluk dat we niet één bushalte verder waren afgestapt zoals ik vooraf had overwogen, want dan waren we middenin de omleiding terechtgekomen, wat we dan pas gemerkt zouden hebben nadat we al naar de rivier waren afgedaald, alwaar we op onze schreden hadden mogen terugkeren, weeral omhoog…)

Het riviertje de Tretterbaach mochten we na de omleiding nog een paar kilometer volgen tot in het gehuchtje Sassel. Heel fijn zijn de bordjes in elk dorpje, net als op de Lee Trail: dat kapt de lange route in hapklare stukjes van een paar kilometer tot het volgende punt. Nog leuker was dat er een mountainbikeroute onze weg volgde, en er bij elke afdaling of beklimming een bord stond met de lengte en de maximale hellingsgraad zodat we wisten waaraan we ons konden verwachten. (Gelukkig vond die mountainbiketocht op dit stuk van de route pas de volgende dag plaats, want anders zou het op de soms smalle paden wel erg druk geweest zijn. Ook weer spijtig dat Escapardenne hiervan geen melding maakt op hun Facebookpagina…)

Vanuit Sassel gaat het redelijk pittig omhoog door de velden tot op een uitzichtpunt. Intussen had ik nogal wat last van mijn lever (ja echt… nooit eerder voorgehad) die door zuurstoftekort in een kramp schoot tijdens of na elke beklimming. Ah, the perks van een superslechte conditie… Gelukkig volgde er meteen een afdaling op zodat ik wat kon recupereren, maar meteen daarna ging het weer omhoog en tot slot, deels via asfalt, omlaag tot aan de rivier Woltz die Troisvierges doorsnijdt.
In dit groot uitgevallen dorp is een ruime camping, maar de trail loopt erlangs. Bovendien waren we met 11km op de teller nog niet halfweg onze tocht en was er dus geen tijd voor een terrasje. Wel picknickten we aan een tafel vlak buiten het dorp vooraleer verder te gaan – alweer omhoog, of wat had ge gedacht?

We volgden de loop van de Woltz, maar grotendeels op een bepaalde hoogte boven de rivier en telkens een paar tientallen meters stijgen en dan weer dalen enzovoorts. Dat maakte dat ik op den duur geen flauw idee meer had waar we waren en we trager leken te vorderen. De kilometers duurden lang, maar toen kwamen we eindelijk bij de spoorlijn zodat ik terug een aanknopingspunt had op de kaart die steeds lustelozer in mijn hand hing, maar die ik zo nodig had om me mentaal voor te bereiden op de volgende bergop die zou komen.

Van aan de spoorweg ging het weer 100m omhoog, terug de bossen in. Laten we optimistisch blijven; het was de laatste lange klim van vandaag. Op een steile helling stuitten we op een aantal graven en wat er over was van een vliegtuig: dit toestel was op 21 maart 1945 op een geheime missie geweest en werd neergeschoten zonder dat ze hun missie hadden kunnen uitvoeren. Aan boord zaten onder andere drie Belgische geheim agenten.

Dit bos is minder woest dan andere; de paden zijn ruimer, alles lijkt netjes aangelegd. We passeerden een hoop stenen waar je als wandelaar wordt aangemoedigd je steentje bij te dragen, letterlijk. Dit is de ‘rock Cairn‘, één van de grootste steinmannen die ik al ben tegengekomen op een wandeling. (Je ziet ze vaak in de bergen, waar ze in ruige of kale gebieden moeten zorgen voor de bewegwijzering.)

We kwamen terug bij de spoorweg en volgden die nog een anderhalve kilomter via een brede, redelijk saaie en vlakke weg. En toen, toen was Clervaux plots in zicht. We overwogen aan het station de bus te nemen naar het centrum, maar we wisten niet welk nummer en uiteindelijk zou het meer gedoe opleveren dan iets anders, bovendien hadden we die paar kms nog nodig om aan het beoogde weekendtotaal van 50km te komen. Ten slotte was het van aan het station nog amper 2km tot in het centrum van het stadje – tot aan ons intussen favoriete terrasje 🙂
Even leek het dat we niet door konden: er was plotseling een wegafsluiting en het zou kunnen dat ik daar gecrasht ben en ben beginnen brullen, dus ging het lief achter de afsluiting kijken en we konden feitelijk gewoon door… OEF.

Ik was kapot.

Volgend wandeldoel: de rest van de Eislek Trail, zijnde de Belgische kant. Etappe 1, daarvoor komen we ooit wel eens terug naar Clervaux.

Eislek Trail Etappe 2: praktisch

Start: bushalte Emeschbach (Asselborn)
Aankomst: Clervaux-centrum
Duur: 6u16 inclusief pauzes
Afstand: 23,67km (inclusief omleidingen en ‘verdwalen’)
Hoogtemeters: 574m ↑  638m ↓
Praktische info & route hier of op de Facebookpagina van Escapardenne

Meer lezen over ons weekendje Clervaux in mei 2019?

Meer lezen over de Lee Trail? Dat kan hier.