Azië·Nepal

ABC Trek dag 4: van Tadapani naar Chhomrong

Zondag 21 oktober 2018, dag vier op de trail.

Zonsopgang in Tadapani

Met een uur of vijf slaap (in twee blokken) achter de rug stond de wekker bij de buren al om 6:00 want Om had het geniale idee geopperd om de zonsopgang mee te pikken. Toen we de dag voordien in Tadapani aankwamen, hingen de wolken laag dus die ochtend was de verrassing groot: daar waren Annapurna South, Hiunchuli en Machhapuchhre. Ja oké toch wel de moeite om ’s morgens vroeg nog half in uw pyjama voor in de kou te gaan staan, I admit.

Onze lodge, met rechts het rijtje tentjes voor de dragers.
ABC Trek
Tadapani met al zijn lodges en terrasjes en nog afgedekte kraampjes met verkoopswaar.

Ontbijt met een pannenkoekske en massala tea (what else), buiten tandjes poetsen, nog eens naar de wc en ruim voorbij 8:30 vertrokken we!

Favoriet ontbijt in de Himalayah.
ABC Trek
Efkes wachten tot de ezeltjes met hun zware last voorbij zijn.

Naar Ghurnung

We moesten van 2630m zo’n zevenhonderd meter dalen doorheen een doodnormaal bos. Dat ging vlot; in bergaf zaten het lief en ik meestal in de voorhoede die vandaag werd geleid door hulpgids Kisan. We passeerden een prachtig gelegen lodge met zicht op de vallei van de rivier Kimrong Khola die zich er doorheen kronkelde.

Daarna was het nog even redelijk steil afdalen tot aan een hangbrug (1900m) over deze rivier. Eenmaal aan de overkant stond er aan de andere kant een hond te blaffen en te janken omdat hij over wou; een koppel trekkers keerde terug en droeg hem naar de overkant; de hond spurtte daarna dolblij weg, maar volgde ons later van Ghurnung naar een theehuis een heel eind verder.
Wij moesten eerst nog steil omhoog, met een heel deel trappen uiteraard, want zo gaat dat hier.

Ge waant u efkes in de Alpen he?

ABC Trek

Boven, in Ghurnung (2060m), was er een houten, achthoekige schommel waar vier mensen op konden; onder andere enkele van onze dragers amuseerden zich er kostelijk. We trokken weer verder, in het gezelschap van de hond, die we een eind verder aan een volgende hangbrug achterlieten, maar dat scheen hij niet erg te vinden.

Het drinkwatersysteem: bidons die de berg op worden gedragen met gefilterd water waar wij dan tegen een vergoeding onze drinkbussen kunnen vullen.

Door de velden

Daarop volgde nog veel rustige bergop/bergaf, eigenlijk redelijk aangenaam wandelen. De hele dag scheen de zon, correctie: brandde de zon. We trokken weer door bossen maar dit keer ook door akkers die op terrassen tegen de bergflank waren aangelegd. We zagen een boer enkele stukjes omploegen… met twee ossen die de ploeg voort trokken. Het leek wel een plaatje uit een geschiedenisboek…

Eén van onze dragers, met ongeveer 20kg op zijn rug.

ABC Trek

In de verte de indrukwekkende 287m lange hangbrug die we op dag 10 zouden moeten oversteken.

Op de splitsing met de weg naar beneden en die naar Chhomrong (2170m) wachtten we op de tweede helft van de groep. Er zat meer ruimte tussen, onze tempo’s lagen verder uiteen, iedereen begon zich wat te schikken tot die tred waar hij/zij zich goed bij voelde. We waren trager en daardoor achter op schema, want het was al 13u en we hadden nog niet gegeten.

Mijn volledige trekuitrusting: rugzak, petje tegen de brandende zon, heuptasje met daarin o.a. kodak. Foto gemaakt door één van mijn medereizigers.
ABC Trek
De ossen die worden gebruikt als trekdier en waarvoor ge beter efkes de kant in kruipt.

In Chhomrong

Nog een kleine tien minuten via trappen omhoog tot aan onze lodge, waar we onze kamers kregen toegewezen (met privé-wc en warme douche!) en meteen aan tafel schoven voor de lunch. Voor mij redelijk droge fried rice met groentjes (die steeds moeilijker te vinden zijn, zo lijkt het) en een warm chocolademelkske.

ABC Trek
‘Excellent view’ allemaal goed en wel maar intussen zaten de bergen weer in de wolken en hadden we het raden naar dat geweldige uitzicht.

De wifi plunderen, al voelde ik me niet geneigd om social media te checken. We gingen douchen; ‘t zou de laatste keer zijn tot op dag 9. Het trok helemaal dicht, de wolken waren zwaar en grijs, dus onze was droogde totaal niks maar dat zouden we dan wel morgen aan de rugzak hangen onderweg.

Om 17u verzamelden we in de gemeenschappelijke zaal om ons diner te bestellen, notities te maken over de dag en schrik krijgen om te gaan slapen want er zaten spinnen in de kamer, en twee motten, en kevertjes, het leek wel een zoo. Gelukkig was er de slaapzak om volledig in weg te kruipen en een boek om in het kot van de nacht uit te lezen, tussen twee slaapblokken in.

ABC Trek
Mijn avondeten. Weinig voedzaam jep.
Het effect van een paar ‘sizzlers’ aan tafel: bordjes met vlees dat nog verder bakt op een gloeiendhete plaat die dan ook uw bord is. Gelukkig kennen ze hier geen rookmelders.

ABC Trail dag 4: praktische details

• Afgelegde route: van Tadapani via Ghurnung naar Chhomrong.
  • Afstand: 8,8km
  • Duur: 4u56 (exclusief lunchpauze want die was achteraf)
  • Hoogtemeters: 517m↑ 990m↓
  • Overnachting: Excellent View Top Lodge & Restaurant

Meer lezen over onze reis naar Nepal in oktober 2018?

3 gedachten over “ABC Trek dag 4: van Tadapani naar Chhomrong

1. Dit was een redelijk rustige wandeldag in vergelijking met de voorgaande en de dagen die nog moesten komen maar ik was nog heerlijk onwetend op dat moment 😀