Europa

Over die droomtreinreis

De droom

Ik droom al een jaar of zeven van een treinreis door (een deel van) Europa. Die zou ervan gekomen zijn, als we niet then and there een appartement kochten en plots niet zeker wisten of we wel op vakantie zouden gaan. (Natuurlijk wel… een jaar zonder reis, is een jaar niet geleefd voor mij. Maar het bleef bij twee kortere vakanties in plaats van één grote reis dat jaar.)

Luxemburgse trein in Ettelbruck.

Er zitten verschillende routes in mijn hoofd intussen – de Baltische Staten eventueel in combinatie met Scandinavië is er eentje, maar daar moet je rekening houden met ferry’s en dat zou snel veel te veel tijd in beslag gaan nemen (al kan je ’s nachts op de ferry overnachten en spaar je zo weer wat tijd uit). Ook een rondreis door Italië – als vervolg op de treinreis door Toscane die ik al deed – is een mogelijkheid.

De reis die ik hieronder beschrijf is degene die zeven jaar geleden door mijn hoofd spookte, al heb ik er het Poolse deel moeten afknippen wegens niet haalbaar in tijd; het werk kan mij zo lang niet missen 😉

De route

Ik gebruikte de superhandige site rome2rio.com om een route uit te stippelen.

Bron: rome2rio.com

Dag 1: Brussel – Keulen

Zondag: vertrek uit Brussel en aankomst in Keulen (1:45). Rest van de dag spenderen in Keulen.

Beginnen doen we uiteraard in Brussel-Zuid, het station van de hogesnelheidstreinen. Helaas gaan die niet erg ver: in Keulen is het al gedaan. Daar zou dan ook onze eerste stop kunnen zijn, want ik heb de stad nog nooit bezocht.

Bron: unsplash

Dag 2/3: Keulen – Berlijn

Maandag: vertrek uit Keulen in de namiddag (4:30), aankomst in Berlijn vroege avond
Dinsdag: hele dag in Berlijn

We waren twee jaar geleden in Berlijn en ontdekten toen een vegetarisch restaurant waar we nu nog over spreken, dus daar moeten we al zeker naartoe. Bovendien heb ik het gevoel dat we indertijd heel wat hebben gemist: we hebben geen enkele kerk bezocht en er zijn nog een hele hoop historische museums die interessant zouden zijn. En o, er is het kasteel van Charlottenburg! Dus waarschijnlijk komen we zelfs niet toe met één schamel dagje.

Dag 4/5: Berlijn – Dresden

Woensdag: vertrek uit Berlijn (2:00), hele dag in Dresden
Donderdag: hele dag in Dresden

Dresden staat bovenaan op mijn lijstje van Duitse steden die ik ooit nog wil bezoeken. Ik was er toen ik veertien was, en het feit dat ze tijdens WO2 volledig werd platgebombardeerd werkt huiveringwekkend en tegelijk fascinerend.

Bron: unsplash

Dag 6/7/8: Dresden – Praag

Vrijdag: vertrek naar Praag (2:15), halve dag in Praag
Zaterdag, zondag: twee hele dagen in Praag

Dit gaat ineens een pak sneller! Praag zou de eerste grote stad van de trip zijn, en ik weet er eigenlijk niets over behalve dat het de hoofdstad van Tsjechië is en zelfs dat heb ik voor de zekerheid moeten dubbelchecken.

Bron: unsplash

Dag 9/10: Praag – Bratislava

Maandag: vertrek naar Bratislava (4:00), halve dag in Bratislava
Dinsdag: dag in Bratislava, late namiddag vertrek naar Budapest (2:30)

Ik wilde eerst rechtstreeks naar Budapest, maar toen bleek Bratislava op de weg te liggen. De hoofdstad van Slovakije is niet zo populair bij toeristen, dus ik denk dat één volledige dag wel zal volstaan.

Bron: unsplash

Dag 11/12/13: Bratislava – Budapest

Woensdag, donderdag, vrijdag: hele dag in Budapest

Bron: unsplash

Dag 14/15/16/17: Budapest – Wenen

Zaterdag: vertrek naar Wenen (4:00), halve dag in Wenen
Zondag, maandag, dinsdag: drie dagen in Wenen

Bron: unsplash

Natuurlijk wil ik in de grotere steden meer tijd doorbrengen; anderzijds denk ik dat als het er echt leuk is, we later altijd nog een keer kunnen terugkeren, gekoppeld aan de ontdekking van de rest van het land bijvoorbeeld.

Dag 18/19: Wenen – Nuremberg

Woensdag: vertrek naar Nuremberg (4:15), rest van de dag in Nuremberg
Donderdag: hele dag in Nuremberg

In Nuremberg is een erg interessant museum over Wereldoorlog II dat al een tijdje op mijn lijst staat.  Het stadje zelf ziet er best schattig uit.

Bron: unsplash

Dag 20: Nuremberg – Frankfurt

Vrijdag: vertrek naar Frankfurt (2:00), rest van de dag in Frankfurt

Bron: unsplash

Dag 21: Frankfurt – Brussel

Zaterdag: terug naar huis! (3:00)

 

Alternatief: toch een deeltje per vliegtuig?

Een andere, kortere versie zou ons met het vliegtuig naar Berlijn brengen zodat we daar kunnen inpikken op de route naar Dresden. Vanuit Wenen zouden we dan eveneens terugvliegen naar huis. Dan is het ecologische aspect weg (want dat speelt bij deze reis toch ook een beetje mee), maar het is nog steeds beter om één keer het vliegtuig te nemen voor een lange reis dan elke keer voor een aparte citytrip. Bovendien heb ik de indruk dat we veel tijd verliezen aan plekken in Duitsland die niet erg de moeite waard zijn (Nuremberg, Frankfurt, hmm…) en soms té lang op een trein moeten zitten (vier uur jezelf bezig houden en schrik hebben van naar het toilet te moeten gaan, hmm…).

De Gornergratbahn boven Zermatt.

Anderzijds zal het hele traject afleggen met de trein ons dwingen om wat te vertragen. Tijd voor een koffiebar tussendoor, een boek lezen, een wandeling in een park… Ik zeg maar iets. Het lief heeft daar echter veel minder behoefte aan dan ik, dus daar gaan we een goed evenwicht in moeten zoeken.
Er is sprake van een nachttrein tussen Brussel en Wenen vanaf 2020, maar na de aankondiging in september werd het ineens héél stil rond het onderwerp. Dus geen idee of dat überhaupt zal doorgaan.

Wat gaat het kosten?

Er bestaat zoiets als een interrail pas die 401 euro per persoon zou kosten en waarmee je op tien dagen de trein kan nemen gedurende twee maanden, wat voldoende zou moeten zijn voor de hierboven beschreven reis. Voor 330 euro kan je zeven dagen reizen op één maand.

Belgische trein in Leuven.

Het volledige kostenplaatje heb ik nog niet gemaakt, omdat het onwaarschijnlijk is dat deze reis er kortelings zal komen. In 2020 gaan we het rustig aan moeten doen omdat het lief een jaar gaat studeren en zal het vermoedelijk opnieuw een natuurvakantie worden in de zomer. In 2021 hoop ik op een grote reis (als in: naar een ander continent). Nog een ander idee is een roadtrip door Frankrijk.

Er is nog zoveel om te zien en te ontdekken in de wereld he?

Zou jij zo’n treinreis overwegen?

 

19 gedachten over “Over die droomtreinreis

  1. O,wat leuk! Een reis plannen is ook al een beetje reizen hè. Ik zou ook nog graag eens een lange treinreis maken. Wij deden al een treinrondreis in Engeland en Schotland. Heel leuk! Meer dan 30 jaar geleden trok ik met Interrail een maand door Portugal en Zuid Spanje. Een andere keer door Duitsland en Oostenrijk en ook nog door ex- Joegoslavië. Mooie herinneringen en ik zou het nog steeds willen doen! Het zal er voor jou ook nog wel eens van komen!

      1. Wij waren al een tijdje van plan om eens naar Wenen te gaan op citytrip. Ik heb dat nieuws dus nogal op de voet gevolgd :-).

  2. Ik weet het eigenlijk niet, ik zou een treinreis zeker overwegen om naar een verdere bestemming te reizen, maar een reis waarbij je verschillende bestemmingen met de trein aandoet, lijkt me best vermoeiend. Maar ik heb dan ook gewoon een soort treintrauma overgehouden aan de tijd dat ik alle dagen naar Brussel pendelde :-).

    1. Dat is zeer vermoeiend. Zelfs als het maar twee weken is en in hetzelfde land. Maar dat geldt ook voor een roadtrip met de auto. En dat is eigenlijk hetgeen me momenteel tegenhoudt om er werk van te maken, want ik merk dat ik de laatste jaren meer natuur & rust opzoek op vakantie, dan nog meer indrukken die ik moet gaan processen. Citytrips zijn verdorie vermoeiend en als ge er dan meerdere in één vakantie propt al helemaal!

      1. Wij doen dit wel soms met de auto en dat is idd al vermoeiend genoeg. Je hebt dan wel het voordeel dat je zelf je uurrooster bepaalt, bij de trein heb je niet echt te kiezen natuurlijk ;-).

  3. Leuk idee zo’n treinreis maar ik denk dat ik het op de nachttrein naar Wenen houd. Zoveel citytrips achter elkaar kan ik niet aan. Dan weet ik een maand later niet meer wat Budapest was en wat Bratislava :p

    1. Ik denk ook dat ik alles door elkaar zou beginnen gooien op den duur 😀 Eigenlijk zou ik drie maand verlof willen pakken en dan he, dan overal mijnen tijd nemen 🙂

  4. Op zich ben ik absoluut fan van treinreizen en wil ik dat zeker vaker doen (Praag gaan we vb. zeker, net zoals Wenen en Budapest indertijd, met de nachttrein doen). Of ik specifiek deze reis zou zien zitten, dat eigenlijk minder, omdat het – voor mij alleszins – teveel citytrips te kort na elkaar zijn. Ik zou vb. Wenen (al dan niet gecombineerd met Bratislava) als een aparte citytrip doen, omdat die stad nu makkelijk bereikbaar is met de nachttrein. Bij ons was dat opstappen om 21u30, slapen en ’s ochtends beginnen aan een citytrip van drie dagen, ideaal dus; vanuit België zal het wel langer zijn, maar nog steeds doenbaar, denk ik.

    Misschien kan je de andere steden ook wel deels combineren met andere uitstappen, vb. Berlijn en Dresden met tussenin natuur ofzo? Wij zijn aan het kijken voor onze vakantie deze zomer en kans zit er momenteel dik in dat we het eerste deel met de (nacht)trein gaan doen, eventueel de stad waar we toekomen een dagje gaan bezoeken om daarna trekkend (te voet of met de fiets, dat zijn we nu aan het bekijken) de natuur te ontdekken. Al geef ik grif toe dat wij hier veel meer mogelijkheden met de nachttrein (rechtstreeks naar Berlijn, Wenen, Budapest, Zagreb, Praag…) hebben, dus dat is zeker niet allemaal (even makkelijk) mogelijk vanuit Brussel.

    1. Ah, en op zijn minst op de internationale treinen die ik al nam, viel dat met die toiletten wreed goed mee. Niet zo proper als thuis uiteraard, maar verre van “ik moet mij hier uren inhouden, want dit is te vies om te gaan”-vuil 🙂

    2. Ja Wenen staat wel hoog op het citytriplijstje nu dankzij die nachttrein 🙂
      Ik zou zo’n rondreis idealiter ook uitrekken over een langere periode dan drie weken zodat er tussendoor inderdaad ook tijd is om gewoon eens een dagje op internet te zitten, te gaan wandelen in de natuur, die dingen, maar ja bon, ik heb nu eenmaal niet genoeg verlof daarvoor 😀 en besef wel dat we deze reis waarschijnlijk gaan moeten opsplitsen. Als we ze al ooit maken!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.